Türkiye ve Çin`de Somut Olmayan Kültürel Mirasa Yaklaşımlar

Yazıcı-dostu sürüm

Londra Yunus Emre Enstitüsünün Kültür ve Sanat Konuşmaları serisinin 13.sü “Türkiye ve Çin`de Somut Olmayan Kültürel Mirasa Yaklaşımlar” konulu bir oturumla gerçekleştirildi.

Londra Yunus Emre Enstitüsü ev sahipliğinde, 14 Haziran`da düzenlenen etkinlikte, SOAS Londra Üniversitesi akademisyenlerinden Rachel Harris ve Olcay Muslu Gardner somut olmayan kültürel miras üzerine yaptıkları çalışmaları katılımcılarla paylaştılar.

Olcay Muslu Gardner, Türkiye’de maddi olmayan kültürel mirasın parametreleri ve sürdürülebilirliğinde rol alan aktörlerin incelenmesi kapsamında, Türkiye’nin Şanlıurfa ili müzik kültürüne dair araştırmalarını paylaştı. Uzun yıllar süren bir saha çalışmasına dayalı araştırmalarında Gardner, Urfa yöresine mal olmuş ve 2010`da UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’nde yerini alan “sıra-sohbet” geleneği, uygulama pratiklerini ve tarihsel evrimini, cinsiyet rolleri ve kültürel çalışmalar çerçevesinde akademik bir gözle yorumladı.

SOAS akademisyenlerinden Rachel Harris ise oturuma Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nde yaşayan Uygur Türklerinin kültürel miraslarını korumada yerlerinden edilme ve maruz kaldıkları aşırı dinci-ayrılıkçı kampanyaların rolünü incelediği; Uygur kültürünün ayrılmaz bir parçası olan ve Urfa “sıra” kültürüne paralelliğiyle dikkat çeken “meşrep” geleneği üzerine yaptığı çalışmasıyla katkı sundu.

Harris, bir akademisyen ve UNESCO görevlisi olarak Doğu Türkistan’da sürdürdüğü saha araştırmalarına dayanan çalışmasında,  Uygur “meşrepkültürünün yeniden canlandırılmasında alternatif yaklaşımlar önerdi.

Londralı akademik çevrelerin ve öğrencilerin yoğun ilgi gösterdiği seminerde, Harris yıllarca üzerinde çalıştığı Uygur kültürü ve “meşrepgeleneğini, çekimini bizzat yaptığı videolarla destekleyerek izleyenlerle paylaştı. Olcay Muslu Gardner`in sunumunda yer verdiği Türk musikisinden kesitler de katılımcılar tarafından ilgiyle dinlendi.

Oturum iki akademisyenin sunumları ardından, izleyicilerin sorularını cevaplandırmalarıyla sona erdi.